Afstudeerproject Anouk Coosemans
Afstudeerproject "Kinderen op bezoek bij familie op intensieve zorgen"

Departement Healthcare Bachelor na Bachelor Opleiding
Spoedgevallen en Intensieve Zorgen Verpleegkunde Academiejaar 2020-2021
Titel: Family-centered care: kinderen op bezoek bij een familielid op intensieve zorgen
Naam: Coosemans Anouk
Promotor: Lambrechts Jan
Inhoudsdeskundige: Biesmans Nancy
Probleemstelling: Wanneer iemand wordt opgenomen op Intensieve zorgen heeft dit een impact op diens volledige omgeving. Toch valt het op dat kinderen sterk ondervertegenwoordigd zijn tijdens het bezoekmoment. Vaak worden zij afgeschermd voor deze moeilijke situaties, maar is dit wel in hun beste belang?
Doel: Het doel van dit afstudeerproject is het onderzoeken naar de effecten die een bezoek aan de afdeling Intensieve zorgen heeft op een kind en het mogelijk maken van het bezoek aan een familielid dat op Intensieve Zorgen is opgenomen.
Methode: Er wordt een literatuurstudie gedaan om de voordelen en valkuilen te exploreren, maar ook welke informatie er gegeven moet worden aan verpleegkundigen, ouders en het kind vooraleer dit bezoek mogelijk is. Daarnaast wordt er aan de hand van twee enquêtes gekeken naar de noden uit het werkveld. Verder zullen er enkele tools ontwikkeld worden: een brochure met uitleg voor de ouders, een brochure voor de kinderen en een checklist voor de verpleegkundigen. De aanpak zal aangepast zijn aan de leeftijd van het kind.
Resultaten: Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat bezoek zeker mogelijk moet zijn, mits een adequate voorbereiding die aangepast is aan de leeftijd van het kind. Het team staat hier deels voor open maar er is terughoudendheid merkbaar: naast de bezorgdheid voor de psychologische impact voor het kind, is er ook angst dat er, naast de gewone zorgtaken, onvoldoende tijd zal zijn om het kind te begeleiden tijdens het bezoek. De brochures die ontwikkeld werden spelen hierop in en geven de verpleegkundigen een basis om op terug te vallen. De verpleegkundigen vinden de tools een aanwinst en zijn nu meer bereid om kinderen te begeleiden tijdens een bezoekmoment.
Conclusie: Literatuur toont aan dat het bezoek doorgaans meer voordelen inhoudt voor het kind. De tools zijn niet getest kunnen worden in de praktijk omwille van de bezoekersstop door Covid-19. In de toekomst zullen op basis van ervaringen de tools verder ontwikkeld en op punt gezet worden.